Alla städer

FACES OF MEMBER 24: MARIA GRANBERG

MEMBER24_MEDLEM_MT_EVEREST_160114_ADAM0676

Först ut i vår serie ”Faces of Member 24” är Maria Granberg som tränat länge och intensivt inför sitt stora mål  – att bestiga Mount Everest. Följ gärna Maria på @granbergadventure och på www.mariagranberg.se

Svårt sjuk i malaria och tyfoidfeber i en sjukhussäng i Tanzania bestämde sig Maria Granberg år 2010 för att bestiga Kilimanjaro. Hon hade levt som volontär vid foten av berget under en tid och sett många andra ta sig upp. Fyra veckor senare hade hon fått ihop utrustning, lånat kängor, och besteg berget i sällskap med ett gäng amerikaner. Väl uppe tillbringade hon nästan en timme på toppen med att vänta på den fantastiska soluppgången.  När hon tagit sig ner från berget igen var hon hög på endorfiner.
– Om detta kändes så här bra, hur känns det då att bestiga världens högsta berg? undrade hon.

DSC01164

Sex år senare träffar vi Maria på Member 24 i Kopparlunden. Det har varit sex år fulla av träning och förberedelser inför den stora expeditionen i mars då hon äntligen ska bestiga Mount Everest. Hon svingar sig lätt upp för CrossFit-riggen när fotografen tar bilder på favoritövningen, chins. Hennes träning har de senaste åren varit mycket varierad och bestått av en blandning av styrketräning, högintensiv träning, rehabilitering, balansträning, löpning och andningsträning, 20–30 timmar i veckan, året runt. Sedan 2013 har Maria också arbetat som expeditionsguide och deltagit i expeditioner vid Kilimanjaro, i Bhutan, Nepal och Sverige.

– Starka ben är en sak, men att ha starka lungor och kunna andas på ett optimalt sätt är avgörande. Acklimatisering till höjden är en av de största utmaningarna för en klättrare, så jag tränar mycket på att hitta en optimal andningsfrekvens och på att försöka kontrollera min puls för att få in så mycket och förbruka så lite syre som möjligt, förklarar Maria.

DSC00696

 

 

 

 

 

 

 

 

Är du modig?
– För att vara modig måste du också kunna bli bekväm med dina rädslor. Det är något man behöver träna upp. Det viktiga är att lära sig att inte bli panikslagen, säger Maria. Att kunna behålla kontrollen och lugnet även om kroppen slutar fungera eller om vädret skulle bli dåligt.

Just vädret har på senare tid blivit en större utmaning för klättrare. Klimatförändringarna har bidragit till att det blivit varmare, vilket utlöser fler laviner. En annan utmaning är att antalet expeditioner blir fler och fler. Idag finns det sjutton olika rutter upp för berget, och många fler klättrare att ta hänsyn till.

– Laviner och utmattning är mina största rädslor. Att begravas i en lavin eller tappa medvetandet. Hög höjd kan också orsaka höghöjdssjuka och en känsla av att du inte får luft. Oavsett hur mycket du förbereder dig så vet du aldrig hur kroppen kommer att reagera. I slutändan är inget berg värt att dö för.

DSC00372

 

 

 

 

 

 

 

 

Att ta sig upp för Mount Everest tar ungefär tre månader från start till mål. Packningen man bär på väger 25–30 kilo. Från basecamp som ligger på 5182 meters höjd tar det ungefär sju–åtta veckor att nå toppen. Man klättrar först uppåt och tar sig sedan en bit neråt igen för att sova. I regel vill man klättra högt och sova lågt, utan att ta mer än 300-400 höjdmeter per dag, berättar Maria. Till slut når man det högsta lägret, som ligger på 8300 meters höjd. Där stannar man en kort stund tills det är  passande väder för att fortsätta. Då är det 8-10 timmar kvar till toppen. Blir vädret sämre måste man kanske gå ner till ett läger längre ner för att invänta att det blir bättre igen.

– När du väl är över 8 000 meters höjd vill du vara där så kort tid som möjligt eftersom det är så pass påfrestande för kroppen. Ingen kan överleva där.

10701981_796207230400575_8565954337948635735_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maria är nyfiken, målmedveten och passionerad. Hon nämner bland annat dessa egenskaper som en förutsättning för att klara av en expedition av detta slag.

– Jag tror att man måste vara lite nördig för att klara av en sådan här utmaning. Att gå ”all in” och vara nyfiken på vad du kan klara av, säger hon. Men viktigare är att älska det du gör och vara mentalt förberedd. Resten kan du förmodligen träna upp. När jag var yngre hade jag ett större behov av att bevisa saker– mitt egenvärde hängde på hur jag presterade. Det gjorde att jag inte presterade optimalt och ofta var övertränad. När jag släppt de bitarna har det gått bättre. Min nyfikenhet och passion har tagit över behovet av att vinna. Det är mitt varför som är det viktiga.

Så varför gör du detta?
– Jag vill uppleva det. Jag är nyfiken på hur det känns att vara där. Att få känna storheten och litenheten på en och samma gång. Jag är nyfiken på vad jag är kapabel till och vad jag kan uppnå både mentalt och fysiskt.

everest

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Att bestiga Mount Everest är varken ett enkelt eller billigt äventyr. De senaste åren har för Maria, utöver träningen, bland annat bestått av att starta företag, hitta sponsorer, planera och göra expeditioner. Just de bitarna kunde i början ta bort glädjen i utmaningen, säger hon, men hon har aldrig tvivlat på om hon ska genomföra expeditionen.

Som beteendevetare har Maria gjort sin analys. Hon jämför utmaningen med beteendet som driver elitidrottare och med envisa människor i allmänhet:

–  Om du gör något du älskar så gör du det kanske till den grad att det blir en livsstil, en del av dig. Vissa går igång på att tävla mot andra, och vissa går igång på att tävla mot sig själva.

10711444_10203633899466053_693967591_n

MARIAS MOTIVATIONSTIPS:

  • Sätt mål, men det ska vara lustfyllt och kul.
  • Hitta en rutin: Motivationen kommer och går, därför behöver du boka in träningen i vardagen.
  • Hitta ditt varför och skriv upp det. Är det tillräckligt viktigt? (Jag vill bli starkare. Varför? Jag vill gå ner i vikt. Varför?)
  • Flytta ditt fokus från resultat till genomförande. Gör det du ska varje dag så kommer resultaten längs vägen.

MARIAS TIPS FÖR HUR DU BLIR BRA PÅ CHINS:

  • Börja med gummiband som hjälp, och träna upp styrkan successivt.
  • Använd tunnare gummiband efter några veckor.
  • Frekvensen är viktig. Gör övningen 2–3 ggr per vecka för bästa resultat. Vila minst en dag emellan.
  • Gör så många chins du orkar, minst 3 set.
  • Ett rimligt mål om du inte klarar en enda repetition är 1–2 chins inom två månader.
  • Träna greppstyrka, häng och öva på att behålla greppet.

VI ÖNSKAR MARIA ETT STORT LYCKA TILL MED ÄVENTYRET!

MEMBER24_MEDLEM_MT_EVEREST_160114_ADAM0639

Text: Susannah Elers
Foton: 1 och 8, Adam Af Ekenstam
2-4, Maria Granberg
5 och 7, Andreas L. Sönnegren

 

Kontakt

Tel: 010-8104200
info@member24.se